Poradnik
Jak sprowadzić samochód z Niemiec?
Polacy coraz częściej stawiają na niemiecką solidność i zakupują auta u zachodnich sąsiadów. O tym jak sprowadzić samochód z Niemiec rozmawiamy z Tomaszem Kikoła, właścicielem komisu „Kiki” w Morągu.
Clicktrans.pl: Zanim zdecydujemy się na samodzielną wyprawę do Niemiec, aby zakupić auto – o czym powinniśmy pamiętać?
T.K.: Jeżeli nigdy nie byliśmy w Niemczech, nie powinniśmy samodzielnie wybierać się po samochód, ponieważ może to nas przerosnąć i cenowo, i fizycznie.
Clicktrans.pl: Gdzie zacząć poszukiwania ogłoszeń o samochodach?
T.K.: W Internecie. Jest kilka stron, na których możemy znaleźć ogłoszenia o samochodach, jest to mobile.de, autoscout24.de, ewentualnie ebay.de – na tych portalach możemy szukać samochodów.
Clicktrans.pl: Czy warto korzystać z giełd samochodowych?
T.K.: Giełdy samochodowe praktycznie już nie istnieją, tak jak i w Polsce. Został tylko rynek internetowy. Bywają aukcje organizowane w kilku miastach na terenie Niemiec, ale są one przeważnie dostępne tylko dla przedsiębiorców, którzy posiadają działalność i trudnią się sprowadzaniem samochodów.
Clicktrans.pl: Czy istnieją fora internetowe, na które warto zaglądać, gdy chcemy sprowadzić samochód?
Fora internetowe dla sprowadzających– nie ma jako takich. Każdy handlarz ma swoje tajemnice i niechętnie się nimi dzieli, ponieważ z tego żyje i na tym zarabia.
Clicktrans.pl: Czy przydadzą nam się jakieś aplikacje?
T.K.: Z aplikacji potrzebne są tylko przeliczniki walut . Nas interesuje tylko kurs Euro w dniu zakupu. Dlatego warto zadzwonić do wybranego kantoru na granicy przed wyjazdem, w ten sam dzień zapytać się po ile jest euro – to rozwiązuje nam cały problem.
Clicktrans.pl: Co jest potrzebne, aby sprowadzić z samochód z Niemiec?
T.K.: Podstawowa sprawa – dobra znajomość języka niemieckiego . Kupienie samochodu z ogłoszenia od rodowitego Niemca graniczy z cudem. Musimy się spodziewać, że będzie to osoba pochodzenia tureckiego lub albańskiego. Oni też nie zawsze dobrze znają niemiecki, ale komunikacja zawsze przebiega w tym języku.
Rynek niemiecki jest zupełnie inny niż rynek polski. Tam człowiek, który ma w ręku dokumenty samochodu jest praktycznie jego właścicielem – nie potrzebujemy żadnej umowy kupna i sprzedaży. Oni nie wystawiają praktycznie żadnych umów przy kupnie auta, jeżeli sprzedają na rynku niemieckim. Jeżeli kupujemy te auta z celem sprowadzenia ich do Polski i jeśli jesteśmy osobą prywatną, powinniśmy wymagać rachunku między sprzedającym (czyli właścicielem tego komisu, od którego kupujemy) a nami. Oczywiście musimy zadbać o to, aby była wpisana odpowiednia kwota – dokładnie ta sama, za którą nabyliśmy auto. To ma być rachunek. Jeżeli zdarzy się tak, że zakupimy auto od kogoś „z domu” musimy podpisać tzw. Kaufvertrag , czyli umowę polsko-niemiecką o zakupie.
Clicktrans.pl: Co zabrać ze sobą?
T.K.: Potrzebne będą pieniądze – zabieramy je zawsze „z górką” , ponieważ nigdy nie wiemy co może nas spotkać po drodze – awaria auta, pobyt w szpitalu. Jeżeli jedziemy do Niemiec, to potrzebujemy tylko dowodu osobistego – nic więcej. Jeżeli chcemy wracać samochodem na kołach to prawo jazdy.
Clicktrans.pl: Jak zorganizować taki wyjazd – czy najlepiej jechać z drugim kierowcą, czy może zabrać ze sobą/ wynająć autolawetę?
Jeżeli chcemy pojechać sami i prywatnie ściągnąć auto, najlepszym i najbardziej bezpiecznym rozwiązaniem będzie wynajęcie autolawety. Ale to niestety wiąże się z niestety dużymi kosztami. Można pojechać z kimś znajomym, z kimś komu teren Niemiec nie jest obcy. Można pojechać zwykłym samochodem osobowym, niekoniecznie autolawetą i po prostu wracać wtedy na dwa samochody. Trzeba jednak zwrócić uwagę na to, że obecnie zmieniły się w Niemczech przepisy i zakupionym samochodem możemy wracać na kołach tylko w przypadku, gdy ma aktualny przegląd techniczny niemiecki i który jest dodatkowo potwierdzony pieczątką w dowodzie rejestracyjnym oraz drugim dokumentem wydawanym w postaci kartki A4 drukowanym przez stację, która robi przegląd w Niemczech. Bez tego nie mamy najmniejszej możliwości wzięcia tablic wyjazdowych tzw. celnych i wrócić tym samochodem na kołach do Polski.
Osobiście polecałbym zlecenie sprowadzenia auta jakiejś osobie zaufanej, komuś z polecenia, kto się tym trudni i załatwi to w miarę szybko i solidnie, a my nie będziemy musieli się niczym martwić.
Clicktrans.pl: Jak wygląda proces zakupu samochodu? Czy warto się targować?
T.K.: Oczywiście – wręcz należy się targować! Ceny podane w ogłoszeniach są cenami umownymi, więc przy dobrej „bajerze”, można dosyć dużo zejść z ceny. Dobrze jest zaopatrzyć się w miernik do lakieru oraz, jeżeli mamy możliwość, to też w komputer do podłączenia się do samochodu. Każda wada obniża wysokość ceny. Odpowiednie negocjacje ze sprzedającym mogą doprowadzić do tego, że kupimy samochód nawet o 1/3 taniej niż cena wyjściowa.
Clicktrans.pl: Jak możemy sprawdzić auto przed zakupem?
T.K.: Samochodu nie możemy nigdzie sprawdzić w Niemczech. Jeżeli będzie taka możliwość to możemy ewentualnie zrobić „małą rundkę” – te wszystkie samochody są wyrejestrowane, nie posiadają tablic rejestracyjnych, możemy tylko się przejechać po podwórku lub odpalić samochód na jakimś większym placu.
Clicktrans.pl: O jakie dokumenty powinien zadbać sprzedający?
T.K.: Dokumenty, które są potrzebne to mały brief , duży brief oraz książka serwisowa (jeśli auto taką posiada), jeden lub dwa komplety kluczyków oraz oczywiście umowa polsko-niemiecka lub rachunek/faktura, jeśli kupujemy samochód od firmy.
Clicktrans.pl: Jak wygląda kwestia tablic rejestracyjnych?
T.K.: Samochód musi mieć ważny przegląd niemiecki . Tablice rejestracyjne występują w dwóch rodzajach – z czerwonym paskiem (na miesiąc) oraz z żółtym paskiem (na 5 dni). Nie należy przekraczać tego terminu, ponieważ grożą za to surowe kary pieniężne zarówno w Niemczech jak i w Polsce. W każdej większej miejscowości mamy wydziały komunikacji Zulassungsstelle – tam załatwiamy wszelkie formalności – ubezpieczenie oraz tablice. Czas załatwienia zależnie od wielkości miasta – od 15 minut do paru godzin.
fot. Strehi
fot. ThorstenS
Clicktrans.pl: W jaki sposób możemy przetransportować samochód do Polski? Jak przygotować auto do transportu?
T.K.: Jeżeli chcemy jechać na kołach, przykręcamy tablice i jedziemy. Jeżeli przyjechaliśmy samochodem osobowym, za którym ciągniemy autolawetę możemy sobie ten nasz świeżo zakupiony samochód załadować. Oczywiście, wszystkie koła powinny być przypięte specjalnymi pasami transportowymi do autolawety, zaciągnięty hamulec ręczny i jedziemy, wieziemy go sobie spokojnie do Polski, nie przekraczając dozwolonych prędkości.
Jeśli zlecamy transport firmie, wystarczy, że napiszemy jej odpowiednie upoważnienie , damy jej kserokopie dużego i małego briefu – to powinno wystarczyć tej firmie do przewiezienia nam auta pod nasz dom.
Clicktrans.pl: Jak wyglądają formalności w Polsce?
T.K.: Formalności w Polsce ograniczają się do opłacenia akcyzy w Urzędzie Celnym – do tego potrzebujemy tylko małego i dużego briefu oraz umowy kupna-sprzedaży. Jeżeli mamy umowę polsko-niemiecką tylko w języku niemieckim to musimy ją przetłumaczyć. Tak samo tłumaczymy duży i mały brief. Po przetłumaczeniu dokumentów jedziemy na stację diagnostyczną zrobić przegląd . Następnie po zrobionym przeglądzie, opłaconej akcyzie i przetłumaczeniu dokumentów możemy udać się do Wydziału Komunikacji celem zarejestrowania pojazdu.
Koszt zarejestrowania w Wydziale Komunikacji wynosi 256 zł.
Zawsze jest ta sama zasada: kupujemy auto, przywozimy je do kraju, musimy osobiście odwiedzić Urząd Celny jeżeli jesteśmy osobą prywatną, istnieje także możliwość zalogowania się na odpowiedni portal Urzędu Celnego i zrobienie opłaty drogą internetową, ale to jest już dla bardziej wtajemniczonych
Wszelkie tłumaczenia dokumentów muszą być zrobione u tłumacza przysięgłego.
Tłumaczymy Kaufvertrag, duży i mały brief – musimy o tym pamiętać.
Co do przeglądu – tak jak wcześniej mówiłem – jeżeli przyjechaliśmy autem na kołach, mamy ważne numery rejestracyjne, robimy przegląd na tych numerach rejestracyjnych. Teraz zmieniły się przepisy. W sytuacji, gdy nie mamy ważnych numerów rejestracyjnych i przywieźliśmy samochód na lawecie, nie musimy udawać się po próbne numery rejestracyjne (ten obowiązek został zniesiony), wystarczy, że zawieziemy samochód na lawecie do diagnosty, auto przejdzie przegląd i to wszystko. Zostaje nam tylko udanie się do Wydziału Komunikacji celem zarejestrowania auta. W Wydziale Komunikacji osoba prywatna musi przedstawić mały brief, duży brief, umowę kupna – sprzedaży, tłumaczenie tych dokumentów, zaświadczenie o dokonanym przeglądzie, wypełnić na miejscu wniosek o rejestrację, wypełnić oświadczenie czy przywieźliśmy samochód na lawecie, czy przyjechał na kołach, czy przyjechał z tablicami rejestracyjnymi, czy też nie.
Od dnia 4 stycznia 2016 roku został zniesiony obowiązek opłaty recyklingu – także nie płacimy już 500 zł.
Osób prywatnych recykling w ogóle nie dotyczy, a przedsiębiorcy, którzy prowadzą działalność tzw. „auto-handel” są zobowiązani do podpisania umowy z trzema stacjami recyklingowymi celem zapewnienia sieci recyklingu na samochody.
Clicktrans.pl: Co trzeba zrobić, jeśli chcemy sprzedać samochód w kraju?
T.K.: Jeżeli chcemy sprzedać samochód w kraju, musimy mieć pełną dokumentację, którą przekażemy kolejnemu właścicielowi auta.
Clicktrans.pl: Co jest potrzebne, żeby zarejestrować samochód w Polsce?
T.K.: Wszystkie te dokumenty o których mówiłem wcześniej – tzw. mały brief, duży brief , koniecznie musi być umowa kupna-sprzedaży , czyli Kaufvertrag , ewentualnie rachunek lub faktura.
Należy też rozróżniać cenę zakupu brutto i netto. Jeżeli samochód jest wystawiony z niemiecką fakturą VAT, możemy go kupić w cenie netto, pamiętajmy jednak o tym, że od sprzedaży w Polsce musimy odprowadzić 23%. W Niemczech VAT wynosi 19%.
Jeżeli jesteśmy osobą prywatną, bardziej opłaca nam się kupić samochód za cenę brutto niż netto.
Nie ma to dla osoby prywatnej później żadnego znaczenia i tak przecież nie jest to samochód do sprzedaży. Jeżeli jednak kupuje przedsiębiorca i chce sprzedawać samochód dalej, ewentualnie w leasing, czy na raty, lepiej dla niego będzie kupić samochód w netto – płaci i inwestuje mniej, a VAT w Polsce pokrywa leasing, ewentualnie bank.
Clicktrans.pl: Jakich modeli i marek najczęściej poszukują Polacy?
T.K.: Najczęściej Polacy poszukują samochodów niemieckich i japońskich. Przodują tutaj Volkswagen , Audi , BMW oraz Toyota i Honda .
Clicktrans.pl: Na co trzeba uważać kupując sprowadzany samochód? Dlaczego niektóre ceny są podejrzanie niskie?
T.K.: Wszystkie samochody, które są wystawione na aukcjach internetowych, na zdjęciach wyglądają pięknie. Niestety, po przybyciu na miejsce i zobaczeniu auta w rzeczywistości możemy czuć się bardzo rozczarowani, ponieważ stan auta przeważnie w znaczący sposób odbiega od stanu, który był na zdjęciach. Niestety, zdjęcia nie odzwierciedlają wszystkiego. Na zdjęciu nie posłuchamy jak pracuje silnik, nie zobaczymy jak wygląda auto z bliska.
Czasami tak się zdarza, że niska cena jest prawdziwą okazją, ale może się też okazać prawdziwą miną. Możemy to ocenić dopiero na miejscu, po dokładnych oględzinach auta.
Clicktrans.pl: Dlaczego najwięcej samochodów sprowadza się właśnie z Niemiec?
T.K.: Auta z Niemiec uważane są za jedne z najlepszych na świecie pod względem stanu technicznego . Wymogi państwa niemieckiego odnośnie stanu technicznego są bardzo wygórowane. Wszystkie auta użytkowane w Niemczech przechodzą „drastyczne” badania techniczne. Nie może być mowy o żadnej, choćby najmniejszej usterce i najmniejszej niesprawności.
Clicktrans.pl: Na koniec pytanie – Jak trafiłeś na Clicktrans.pl?
T.K.: Na Clicktrans trafiłem przez przypadek. Szukałem przewoźnika, który przetransportuje samochód i akurat znalazłem waszą stronę.
Clicktrans.pl: Dziękujemy za rozmowę.
Szukasz transportu dla samochodu?